تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

به جهت شفاء فرزند:

وارد شده است که مادر او بالای بام رود و مقنعه از سر خود بردارد تا موی او به جانب آسمان ظاهر شود آنگاه بگوید:اللهم انک اعطیتنیه و انت و هبته لی اللهم فاجعل هبتک الیوم جدیداً انک قادر مقتدر.پس سر به سجده نهد، هنوز سر از سجده بر نداشته باشد که فرزندش شفاء یابد انشاء الله و در ذکر دعاهای رفع پریشانی و فقر و عال، دعاهای بر طرف شدن بیماری و مرض نیز خواهد آمد و روایت شده برای از بین رفتن مرض و بیماری و برای فرزنددار شدن کسی که فرزند نمی‏آورد، با صدای بلند در منزل خود اذان بگوید.
دعای محتضر: برای آسانی جان دادن، این دعا را به او تلقین کنند:
یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر اقبل منی الیسیر واعف عنی اکثیر انک انت الغفور الرحیم.و نیز کلمه لا اله الا الله را به او تلقین نمایند که هر کس آخرین سخن او این کلمه طیبه باشد داخل بهشت شود انشاء الله و کلمات فرج (152) و عقاید حقه را نیز به او تلقین نمایند و او را در آنحال تنها مگذارند و او را رو به قبله کنند و جنب و حائض نزد او حاضر نشوند و سوره یس و الصافات و احزاب و آیه الکرسی و آیه سخره و سه آیه آخر سوره بقره و غیر آن را در نزد او بخوانند و برای تشییع میت، فضیلت بسیاری است و آداب جنائز زیاد است: و این مختصر را گنجایش ذکر آن نیست. و در وقت دیدن جنازه بگوید:الحمد لله الذی لم یجعلنی من السواد المخترم.
دعای نماز میت: در نماز میت پنج تکبیر گفته می‏شود و چهار دعا که عبارت باشد از شهادتین و صلوات و دعا برای مؤمنین و دعا برای میت در بین تکبیرات خوانده می‏شود به این گونه که بعد از تکبیر اول بگوید:اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً و رسول الله.و بعد از تکبیر دوم را بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد و بعد از تکبیر سوم: اللهم اغفر للمومنین و المؤمنات.
و بعد از تکبیر چهارم اللهم اغفر لهذا المیت و اگر میت زن باشد بگوید: لهذه المیته و اگر طفل باشد بگویداللهم اجعله لابویه و لنا سلفاً و فرطاًو اجراً.و بعد از آن تکبیر پنجم را بگوید و فارغ شود و این حداقل واجب نماز میت است و بنا بر مشهور کفایت می‏کند و سزاوار است که امام جماعت با وضو باشد و محاذی وسط مرد و محاذی سینه زن بایستد و در هر تکبیر دست‏ها را بالا ببرد و صبر کند تا جنازه برداشته شود.
نماز لیله‏الدفن: مشهور به نماز وحشت این نماز دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره انا انزلناه را بخواند و بعد از نماز بگویداللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان(نام میت را ذکر کند.)
دعای قبرستان: چون از قبرستان بگذرد بگوید:اللهم و لهم ما تولوا و احشرهم مع من احبوا.و یکی از دعاهای سر قبرستان آنست که بگوید: السلام علی اهل الدیار من المؤمنین و المسلمین انتم لنا فرط و نحن انشاء الله بکم لا حقون.و در میان قبرستان خواندن یازده مرتبه سوره قل هو الله احد و هدیه کردن ثواب آن به روح اموات و همچنین سوره یس بلکه خواندن یک آیه از قرآن برای اموات فضیلت فراوان دارد. و زیارت کردن اموات، بخصوص والدین و به خصوص در روز جمعه و پنجشنبه و ما بین الطلوعین، فضیلت بسیار دارد. و در خبر است که اموات با زائر خود انس می‏گیرند و شاد می‏شوند و در دعوات راوندی از حضرت نبوی (صلی‏الله‏علیه‏وآله) حدیثی مرویست در کراهت زیارت اموات در شب.(153)
وقتی که بخواهد سر قبر فاتحه بخواند، رو به قبر کند و دست بر روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره انا انزلنا را بخواند که باعث ایمنی از هول بزرگ قیامت است.
و بر نیابت اعمال خیریه مانند نماز و روزه و زیارت و قرآن و دعا و استغفار و صدقات و امثال آن برای اموات، اجر عظیم و ثواب جزیل وارد شده است.
و بدان که زیارت اموات و قبور مسلمین، علاوه بر آنکه ثواب فراوان دارد فوائد عظیمه نیز بر آن مترتب است و باعث عبرت و آگاهی و زهد و بی میلی به دنیا و رغبت در آخرت می‏شود.
پس عاقل آن است که در قبرستان پند و عبرت گیرد و در فنای دنیا و تقلب احوال آن، تفکر کند و بخاطر آورد که او نیز بزودی جزء اموات شود و دستش از عمل کوتا و باعث عبرت دیگران شود پس در صدد توشه و زاد برای سفر هولناک معاد برآید و تقوی پیشه نماید که (خیرالزاد) است.
معروف است که هارون الرشید بهلول عاقل را در رهگذری دید در حالی که بر اسبی از نی سوار شده بود و با کودکان بازی می‏کرد هارون الرشید پیش رفته و سلام کرد و در خواست پندی نمود، بهلول گفت:ایها الامیر هذه قصور هم و هذه قبور هم.یعنی؛ مشاهد قصرها و عمارتهای پادشاهای گذشته و ملاحظه قبور آنان تو را برای پند گرفتن، بس است در آنها نظر کن و از ایشان عبرت گیر، زیرا آنان هم که از ابنای جنس تو بوده‏اند عمری در این قصرها همانند تو بساط عیش و نشاط گسترده، و اکنون در این گورهای پر مار و مور خفته و خاک حسرت بر سر کرده‏اند، فرداست که بر تو همین ماجرا رود و آفتاب حیاتت به مغرب ممات رسد، تخت دولتت بتخته تابوت مبدل شود و بستر خاک جانشین جامه خواب مخمل گردد؛ اندیشه کن که از آن حشمت و جاه چه در دستت باقی خواهد ماند؟ و آن همه عظمت و جبروت چه فایده‏ای بحالت خواهد رساند.