تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شیخ شهید (رحمه الله)

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمودند: (شیطان بر دو قسم است، شیطان جنی که با گفتنلا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیمدور می‏شود و شیطان انسی، که با فرستادن صلوات بر پیامبر و آل آنجناب علیه‏السلام دور می‏گردد. و در مهج الدعوات از حضرت صادق علیه‏السلام مروی است که حضرت آدم علیه‏السلام از حدیث نفس، به خدا شکایت کرد، جبرئیل بر او نازل شد و او با گفتن (لا حول و لا قوه الا بالله) امر کرد.
و نیز برای دفع وسوسه شیطان، هنگامی که شکی در سینه اش پیدا شده، بگوهو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شی علیم(133)و نیز از حضرت صادق علیه‏السلام مروی است که: دست بر سینه (خود) بکش و بگو:بسم الله و بالله محمد رسول الله و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم امسح عنی ما احذر اجدسپس دست بر شکم خود می‏کشی و این دعا را سه مرتبه می‏گوئی که انشاء الله بر طرف خواهد شد.
و نیز برای دفع وسوسه، شستن سر به سدر و مسواک کردن و انار خوردن و آب نیسان آشامیدن و روزه سه روز از هر ماه پنج شنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط نافع است و نیز بگوید:اعوذ بالله القوی من الشیطان الغوی و اعوذ بمحمد الرضی صلی الله علیه و آله من شر ما قدر و قضی و اعوذ باله الناس من شر الجنه و الناس اجمعین.