تربیت
Tarbiat.Org

مرواریدهای درخشان‏
حاج شیخ عباس قمی (رضوان الله علیه)

شب بیست و هفتم (ماه رجب):

شب مبعث است و از لیالی متبرکه است و آن شبی است که بهتر است از برای مردم از آنچه آفتاب بر او می‏تابد و عبادت در آن اجر شصت سال عبادت دارد و از برای آن چند عمل است:
1- غسل چنانچه شیخ فرموده. 2- زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که افضل اعمال این شب است چنانکه سید (بن طاووس) فرموده و از برای آن حضرت در این شب سه زیارت است. زیارت رجبیه:الحمد لله الذی اشهدناً مشهد اولیائه فی رجب. لقول الشیخ محمد بن المشهدی فی (المزار الکبیر) و مما یستحب ان یزار به امیرالمؤمنین علیه السلام فی لیله المبعث هذه الزیاره مشیراً الی زیاره المشار الیها و کل امام حضرت عنده فی رجب.
(یعنی زیارت رجبیه که با جملهالحمد الله الذی اشهدناً مشهد اولیائه فی رجبشروع می‏شود مستحب می‏باشد چنانچه در کتاب مزار الکبیر، شیخ محمد بن المشهدی می‏گوید: و از آن چه مستحب است که در شب مبعث با آن امیرالمومنین علیه السلام و هر امامی که در ماه رجب برای زیارت در حرم او حاضر باشد زیارت شود همین زیارت است که اشاره می‏فرماید به زیارت مذکور (رجبیه))
دوم: زیارت هفتم (است از کتاب) تحفه لما فی المزار القدیم زیاره اخری لمولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام المختصه بلیله سبعه و عشرین من رجب تقف علی ضریحه علیه السلام و تقول السلام علی ابی الائمه و معدن النبوه....و این همان زیارتی است که علامه مجلسی رحمت الله زیارت هفتم تحفه الزایر آن را قرار داده است.
سوم: زیارت مختصه معروفه که از برای شب و روز مبعث در کتب مزاریه ذکر شده است و احقر هر سه زیارت را در هدیه الزائرین ذکر نموده‏ام.
3- خواندن: اللهم انی اسئلک بالنحل الاعظم... 4- دوازده رکعت نماز نماید هر وقت از شب که باشد بخواند در هر رکعت حمد و دو قل اعوذ و قل هو الله احد را چهار مرتبه یعنی بعد از آنکه حمد خواندی هر یک از این سوره‏ها را چهار مرتبه بخوان چنانکه مجلسی رحمت الله معنی فرموده است و چون از همه فارغ شدی در همان مکان چهار مرتبه بگو:
لا اله الا الله و الله اکبر و الحمدلله و سبحان الله و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
پس هر حاجت که خواهی بطلب.